Fortsätt till huvudinnehåll

Galet dyrt lägenhetslån nuförtiden

Något som verkligen har blivit dyrt för mig på senaste tiden är lånet på min lägenhet. Jag minns inte exakt hur mycket jag betalade innan men numera vet jag i princip på kronan vad det kostar. Skälet är just att räntorna har stigit massor om man jämför med hur det såg ut för ett år sedan. Det är svindyrt att bo i storstan numera och jag har till och med funderat på att flytta. Men när jag kollade på mindre lägenheter anade jag oråd, det kändes för billigt helt enkelt. Nu visade det sig att priserna var korrekt angivna (vilket är rätt logiskt) och att jag bara hade glömt kolla ekonominyheterna de senaste två till tjugotvå åren. Priserna på lägenheter (och på hus gissar jag) har gått ner en hel del och det räckte för att jag skulle släppa idén med att byta lägenhet. Jag köpte den ganska dyrt och har ingen avsikt att sälja utan vinst eller ännu värre gå med förlust. Bostaden skall ju vara var mans bästa investering, inte tvärtom. Inte det som gör att privatekonomin kraschar som en vingklippt kanadagås på väg till värmen i hemlandet. 

Så jag kommer bo kvar. Jag ser inte att en flytt skulle hjälpa tillräckligt mycket om man jämför med risken att göra en usel affär. Att sälja sin lägenhet precis efter att proppen har gått ur marknaden låter som receptet för en brakförlust. En sån undviker jag gärna så länge som jag kan. Men det är numera min absolut största utgift och något jag tänker på oftare än jag önskar. Roligare saker att fundera över finns det ju men få som är lika aktuella som boendekostnaderna. Jag har naturligtvis kollat så att mitt lägenhetslån inte är dyrare än hos konkurrenterna, det är hur enkelt som helst numera. Inte gå till varje bank och köa, not even close. Det tog på riktigt mindre än fem minuter att dubbelkolla vad andra banker kan erbjuda för ränta och jag är säker på att jag tänker på lån, privatekonomin och annat avtändande betydligt längre än fem minuter om dagen. Jag tror inte jag är ensam om att fundera mycket på vad man kan göra åt saken. Har någon en lösning tar jag mer än gärna emot tips. Att sänka värmen räcker inte långt, inte när man bor i en nyproducerad lägenhet med i stort sett noll i driftskostnader.  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sparkonton i verkligheten

Visste ni att det finns sparkonton i verkligheten? Till skillnad mot exempelvis drakar så är de inte mytologiska och tydligen inte utdöda heller. De finns och det bör betyda att folk använder dem för att spara pengar. För mig är det omöjligt av många anledningar, men så är jag urusel på att spara något alls förutom håret möjligen. Ett sparkonto har för det första en ränta som helt överskuggas av inflationen i Sverige just nu. För det andra finns det inget som hindrar mig från att ta ut alla pengar och spendera dem i samma stund. Spontanköp är spargrisens största fiende näst efter hammare skulle jag tro, och jag handlar i stort sett allt utefter vad jag är sugen på i stunden. Det spelar ingen roll om det är ett paket tuggummi vid kassan på Ica eller en jordenruntresa som jag ser i ett skyltfönster.  Mina shoppingvanor är icke-existerande såtillvida att de inte följer vare sig någon mall eller logik. Rent matematiskt måste man ju ha minst lika stor inkomst som man spenderar, annars får

Blev ingen nektarin

Jag hade de bästa av intentioner igår, jag skulle ju börja mitt hälsosamma liv trots uteblivna vallöften kring frukt och grönt. En morot och en nektarin var målet, men det blev choklad och en cola istället. Mycket godare fast inte riktigt lika många vitaminer som i frukt. Varför är det inte det? Varför inte göra som med havredryck och berikar läsk och godis med lite nyttigheter? Det är ett otroligt bra förslag och något som borde vara verklighet redan. Tur att jag inte är konspirationsteorietiker alls, här känns som ett ypperligt tillfälle att ana komplotter och ränker. Finns de där? Antagligen men om man inte vet att det är så bör man inte leta efter sånt. Tänk om det blir som i The Matrix? Då ångrar man att man inte lät bli att jaga spänningen som en megakonspiration alltid ger.  Å andra sidan är det väldigt bra musik i den filmen och jag hade nästan accepterat den fiktiva världen som verklig om jag fick den ackompanjerad med samma soundtrack. Just nu har jag inget soundtrack alls. T